קרן היסוד 26, קריית ביאליק

תאונת דרכים בדרך לעבודה

למרבה הצער, תאונות דרכים הן תופעה שכיחה, הגורמת לעיתים קרובות להשלכות פיזיות וכלכליות משמעותיות עבור האנשים המעורבים. החוק בישראל מחייב כל בעל רכב לרכוש ביטוח חובה שנועד על מנת להעניק כיסוי לנזקי גוף שיתרחשו בתאונות הדרכים. חשיבותו של חיוב חוקי זה מקבל משנה תוקף באקלים הנוכחי, בו שכיחות תאונות הדרכים רק מאמירה והקטל בכבישים מתעצם. עם זאת, נהגים רבים כלל אינם מודעים לכך שתאונת דרכים בדרך לעבודה עשויה להוות תאונת עבודה בנסיבות מסוימות.

אלו שלא יתוודעו לעובדה זו, עשויים להחמיץ הזדמנות חשובה לקבל כספי פיצויים שיסייעו להם בתקופת ההחלמה ויעניקו להם את היציבות הכלכלית הנדרשת בזמן הקריטי ביותר בו הם עדיין מתאוששים מהפגיעה בשגרת החיים וברווחתם. ככל שתאונת הדרכים שלך עומדת בקריטריונים להיחשב כתאונת עבודה, תעמוד לרשותך הזכות להגיש תביעה למוסד לביטוח הלאומי, לצד תביעת ביטוח הרכב.

באילו מקרים תיחשב תאונה כזו לתאונת עבודה? כיצד אלינו לפעול? מהם הכיסויים שנוכל לקבל וכיצד מתנהלת תביעה כזו? כאן, ריכזתי עבורך כל מה שחשוב לדעת על השינויים בחוק ועל אופן תהליך הגשת התביעה.

האקלים המשפטי בתחום מתפתח ללא הרף

בעבר, עובדים המעורבים בתאונות דרכים בנסיעה היומית לעבודה היו מכוסים בדרך כלל רק על ידי פוליסות ביטוח הרכב שלהם. הרעיון של הרחבת הביטוח הלאומי לתאונות מסוג זה התפתח עם הזמן עקב מספר שינויים משמעותיים בחוק הישראלי. השינוי המשפטי המכריע ביותר התרחש כאשר בתי המשפט בישראל הכירו בכך שתאונות דרכים במהלך הנסיעה היומית עשויות, בנסיבות מסוימות, להיחשב כתאונות עבודה. הכרה זו נבעה מההבנה כי הנסיעה היומית היא חלק אינהרנטי מיחסי העבודה ומשרתת את האינטרסים של המעסיק.

בשנת 2008 עבר חוק הביטוח הלאומי תיקון משמעותי, שהרחיב את היקף הכיסוי לתאונות עבודה. תיקון זה הכניס הוראות לכלול תאונות דרכים במהלך הנסיעה היומית בתנאים ספציפיים. התיקון הבהיר כי על מנת שתאונת דרכים בדרך לעבודה תיחשב כתאונת עבודה, יש לעמוד בתנאים הבאים:

  • העובד נסע אל מקום עבודתו או ממנו – יש לבסס באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי הנסיעה נועדה כדי להגיע לעבודה או לחזור מהעבודה הביתה.
  • המסלול שנלקח היה ישיר באופן סביר – המסלול שעובר העובד במהלך הנסיעה היומית שלו חייב להיות ישיר באופן סביר בין ביתו למקום עבודתו כדי שהתאונה תיחשב כתאונת עבודה. חריגה מהמסלול הרגיל מסיבות אישיות עשויה להשפיע על הזכאות.
  • התאונה התרחשה תוך פרק זמן סביר מתחילתו או סיומו של יום העבודה – קריטריון זה נועד להבטיח שהעובד היה במסגרת עבודתו וכי התאונה אירעה סביב משימות הנחשבות כחלק ממילוי תפקידו השוטף של העובד, ככל שניתן יהיה לבסס זאת, תיחשב התאונה כתאונת עבודה.

נהגים רבים המעורבים בתאונת דרכים בדרך לעבודה אינם מודעים לזכויותיהם

למרות השינויים הנרחבים בחקיקה והתקדימים החד משמעיים, עובדים רבים אינם מודעים לזכאותם להגיש תביעה לביטוח לאומי בגין תאונת דרכים בדרך לעבודה. לחוסר המודעות הזה עלולות להיות שתי השלכות קשות על עובדים שנפגעו.

החמצת הזדמנות לקבלת סיוע כלכלי חיוני

עובדים המסתמכים על ביטוח הרכב שלהם רק לאחר תאונת דרכים בדרך לעבודה עלולים להחמיץ את מלוא הפיצויים המגיעים להם. קצבאות ביטוח לאומי יכולות לספק תמיכה כלכלית נוספת במהלך ההחלמה והשיקום.

פערי כיסוי

לפוליסות ביטוח רכב עשויות להיות מגבלות והשתתפות עצמית שיכולות לפגוע משמעותית בכיס. הגשת תביעה לביטוח לאומי יכולה לסייע בגישור על פערי הכיסוי הללו. כך למשל, עובד המעורב בתאונת דרכים עלול לעמוד בפני חשבונות רפואיים נכבדים עבור ציוד עזר וטיפולים שאינם בסל ולסבול מאובדן הכנסה. על ידי הגשת תביעה לביטוח לאומי, הם יכולים לקבל כיסוי מקיף עבור הוצאותיו נסוב התאונה.

החלטת להגיש תביעה בגין תאונת דרכים בדרך לעבודה? אלו כמה דברים שכדאי לדעת

המוסד לביטוח הלאומי מוצף בתביעות והתנהלותו עשויה להיות מסורבלת וגדושת בירוקרטיה. כדי להבטיח תהליך תביעה מהיר ויעיל, חשוב לקחת בחשבון מספר דגשים.

יש להגיב במהירות

נקיטת פעולה מהירה היא חיונית על מנת להבטיח טיפול יעיל בתביעה. עיכוב בהודעה או בהגשת התביעה עלול להוביל לסיבוכים אפשריים ואף לגרום לדחיית התביעה. דיווח על התאונה למעסיק ופניה לטיפול רפואי בזמן אמת יכולים לעשות הבדל משמעותי.

יש לוודא שאנו עומדים בכל הקריטריונים לזכאות לקצבת ביטוח לאומי

כדי לקבוע האם תאונת דרכים בדרך לעבודה נחשבת כתאונת עבודה לפי חוק הביטוח הלאומי, יש לעמוד בקריטריונים ספציפיים. הבנת הקריטריונים הללו חיונית לעובדים שנפגעו המבקשים קצבאות ביטוח לאומי. כאמור, יש לוודא כי התאונה אירעה בנסיעה לעבודה או ממנה, תוך פרק זמן סביר ובמסלול ישיר יחסית. עורך הדין שלך יוכל לסייע לך לבחון את נסיבות האירוע לעומק, לאור התקדימים המורכבים ביותר ולסייע לך לבסס עילת תביעה משכנעת וסבירה.

כיצד מגישים תביעה על תאונת דרכים המהווה תאונת עבודה?

תביעה נגד הביטוח הלאומי בגין תאונות דרכים בדרך לעבודה מהוות תביעות תאונות עבודה שגרתיות לכל דבר ועניין. בראש ובראשונה, יהיה עלינו להגיש טופס תביעה למוסד לביטוח הלאומי. אל הטופס, יש לצרף את התעודה הרפואית הראשונה לנפגע בעבודה. ניתן לקבל את התעודה מהרופא המטפל בחדר המיון ולכן, חשוב לפנות לסיוע רפואי במהירות. יש למלא טופס 238 או טופס 250 לתביעת תאונות עבודה.

עורך הדין שרונה ברנבוים יוכל לסייע לך להבין באיזה טופס עליך לבחור.. הגשת התביעה וכל הטפסים תבטיח שיעמוד לרשותך כיסוי מלא עבור כל הטיפולים הרפואיים שיידרשו לך. כדי להבטיח שאכן תתקבל תביעתך, חשוב לוודא כי היא מוגשת תוך שנה לכל היותר מתאריך אירוע התאונה. עם זאת, מומלץ לפעול הרבה יותר מהר. ככל שתוגש התביעה מוקדם יותר והנתונים הרפואיים עודם "טריים", ישנה סבירות גבוהה יותר כי תביעתך תתקבל במלואה. חלוף הזמן משחק תפקיד משמעותי בתביעות מסוג זה.

לצד התעודה הרפואית הראשונה, יש לצרף מספר מסמכים נוספים. ראשית, יהיה עלינו לצרף אישור מרופא על כל הימים בהם נעדרנו ממקום העבודה עקב מצב רפואי. ככל שיסופק תיעוד אמין כי לא היה ביכולת לעבוד בשלושת החודשים שלאחר התאונה, אישור זה יאמת את הדברים ויהווה בסיס חשוב לקבלת דמי הפגיעה. כמו כן, יש לצרף תלושי שכר מכל המעסיקים. כך, ניתן לאמוד בצורה מדויקת את כושר ההשתכרות שלך בשגרה ולהבטיח שהפיצויים שייתבעו יכסו את מלוא הנזקים.

המודעות בקרב העובדים עדיין אינה מפותחת דיה

על אף ההתקדמות האדירה בתחום, עובדים רבים עדיין אינם מודעים לזכויותיהם לתבוע קצבאות ביטוח לאומי בגין תאונות דרכים בדרך לעבודה. המעסיקים כמו גם המוסד לביטוח הלאומי עצמו, אינם פועלים לעתים קרובות באופן יזום על מנת לסייע לעובד לממש את זכויותיו. לעתים קרובות, יהיה מוטל עלינו להבטיח כי נקבל את המגיע לנו.

המודעות לזכות החשובה הזו עשויה לשנות באופן ניכר את רווחתך ואת ההזדמנויות שלך לשמירה על איכות החיים גם בצל הפגיעה. ורשויות רלוונטיות חייבים להעלות באופן אקטיבי את המודעות בקרב העובדים כדי להבטיח שעובדים שנפגעו יקבלו את מלוא התמיכה המגיעים להם. שרונה ברנבוים זמינה עבורך בכל עת ותשמח לסייע לך להבטיח שכל זכויותיך זוכות להגנה מלאה. לפרטים נוספים, ניתן להשאיר פרטים כעת באתר.

 

 

 

 

שתף את המאמר: