קרן היסוד 26, קריית ביאליק

תביעת תאונת עבודה ביטוח לאומי

תאונות עבודה עשויה להיות אירוע משנה חיים. מעבר לפגיעות הפיזיות והשפעותיהן האפשריות על התפקוד היום-יומי והרווחה האישית, לא פעם תאונה כזו להוביל לקשיים כלכליים ניכרים ולפגיעה רגשית עמוקה. בן רגע, אנו מאבדים את אחד מהנכסים המשמעותיים ביותר בחיינו – היכולת לעבוד ולהשתכר בכבוד.

המוסד לביטוח הלאומי אמון על תמיכה בעובדים שחוו פגיעות ותאונות בזמן העבודה על ידי מתן פיצויים ושירותי תמיכה קריטיים במהלך תקופת ההחלמה ולא פעם, גם אחריה. למרבה הצער, תהליך הגשת תביעת תאונת עבודה ביטוח לאומי עשוי להיות מורכב מאוד. עובדים רבים כלל אינם מודעים לכך שהם עומדים בקריטריונים וזכאים לקבל פיצויים.

הבנה מקיפה של תהליך הגשת התביעה היא לא פחות מקריטית כדי להבטיח שיהיה באפשרותך להחלים ולהשיב את המצב לשגרה כמה שיותר מהר. כדי לסייע לך במשימה זו, שהינה חשובה מאין כמותה, חיברתי עבורך כאן את המדריך הבא. כאן, נסביר באילו מקרים יש להגיש תביעה מסוג זה, כיצד היא יכולה לסייע וכיצד מגישים אותה.

מתי יש להגיש תביעת תאונת עבודה ביטוח לאומי?

תאונות עבודה מתרחשות באופן תדיר בישראל ולמרבה הצער, מדובר בתופעה הנתונה למגמת עלייה חדה. על אף שרבים מאיתנו מייחסים מידית תאונות אלו לעובדי כפיים כמו עובדי בניין למשל (ואכן, זוהי האוכלוסייה הפגיעה ביותר לתאונות), תאונות עבודה יכולות להתרחש בכל סביבה. מעובדי משרד והייטק ועד לטבחים ופועלי ייצור, איש אינו חף מהסיכונים הללו. תאונת עבודה תיחשב כזו, ככל שהתקיימו אחד או יותר מהתנאים הבאים:

  • התאונה התרחשה במהלך שעות העבודה
  • התאונה התרחשה במקום העבודה כחלק מפעילות הקשורה לעבודה
  • התאונה התרחשה בדרך לעבודה (לרבות תאונות דרכים)
  • התאונה התרחשה בדרך מהעבודה הביתה
  • התאונה התרחשה במהלך ביצוע משימות הקשורות לתפקידי העובד במקום עבודתו

מכאן שגם תאונות דרכים בדרך אל או מהעבודה, או שקשורות לתעסוקתך בכל קשר, ייחשבו לתאונות עבודה. משמעות הדבר היא שלצד הכיסוי המגיע לך מביטוח החובה לרכב, עומדת לרשותך הזכות לתבוע תביעת תאונת עבודה ביטוח לאומי.

השלכות תאונות העבודה עשויות להשפיע על כל היבטי החיים

לתאונות עבודה יכולות להיות השלכות קשות ולא פעם, הן משנות את מהלך שגרת החיים באופן ניכר. היקף ההשלכות הללו משתנה בהתאם לאופי וחומרת הפציעות. בעוד שתאונות מסוימות עשויות לגרום אך ורק לכמה ימי מחלה בבית, במקרים אחרים עשוי להידרש שיקום ארוך. גם אובדן כושר עבודה ונכות ארוכי טווח אינם נדירים. פגיעות אלו מתרחשות בשלושה היבטים עיקריים:

ההיבט הפיזי

תאונות עבודה עלולות לגרום למגוון רחב של פציעות גופניות, לרבות שברים, כוויות, קטיעות גפיים, פגיעות שריר ושלד, מצוקות נשימתיות ועוד. פציעות אלו עשויות לדרוש טיפול רפואי מקיף, ניתוחים ושיקום. במקרים רבים, פגיעות אלו עשויות לפגום לצמיתות ביכולת ההשתכרות של העובד. כך למשל, עובד מחסן המעורב בתאונת מלגזה עלול לסבול מפציעת גב, מה שיוביל לכאבים כרוניים ולנכות. העובד עשוי לדרוש טיפול רפואי מתמשך ופיזיותרפיה כדי לשקם את הניידות ועמה את כושר עבודתו.

ההיבט הכלכלי

כאמור, תאונות עבודה גורמות לעתים קרובות לנכות זמנית או לצמיתות, המונעות מהעובד לעבוד ולהפיק הכנסה. אובדן הכנסה זה עלול להוביל לקשיים כלכליים לאדם הנפגע ולמשפחתו. לעתים קרובות עובדים משרדיים חיים בתודעה שתאונת עבודה אינה תרחיש סביר עבורם. עם זאת, גם תאונת דרכים במהלך נסיעה לעבודה עלולה לגרום לפגיעות חמורות והיעדרות ממושכת מהעבודה. אובדן ההכנסה כזה עשוי לגרור קשיים כלכליים כבדים.

ההיבט הנפשי

לתאונות עבודה יכולות להיות השפעה פסיכולוגית עמוקה על העובדים, מה שמוביל לחרדה, דיכאון והפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). התמודדות עם ההשלכות הרגשיות של התאונה חיונית לרווחתו הכללית של העובד שנפגע.

אילו כיסויים ניתן לתבוע במהלך תביעת תאונת עבודה ביטוח לאומי?

המוסד לביטוח לאומי מציע כיסויים ואפיקי תמיכה מקיפים לעובדים הסובלים מפציעות מתאונות עבודה. כיסוי זה נועד לתמוך באנשים פצועים במהלך החלמתם ולאחריה, ככל שהדבר נדרש. היקף הסיוע והפיצויים נקבעים על ידי הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי ומשתנה באופן ניכר בהתאם לחומרת הפגיעה ואופיה. אלו כמה מהכיסויים העיקריים שניתן לקבל במסגרת תביעות תאונת עבודה ביטוח לאומי.

דמי פגיעה

עובדים שנפגעו זכאים לתמיכה כספית בגין אובדן כושר העבודה. כך למשל, נהג משלוחים שנפגע בתאונת דרכים במהלך שעות העבודה יהיה זכאי לפיצויים כל עוד לא יוכל לנהוג, עד לתום תקופת ההחלמה.

כיסוי טיפולים רפואיים

עובדים שנפגעו בתאונות עבודה זכאים לשירותי טיפול רפואי ושיקום חינם, כולל שירותים שאינם בסל הבריאות. שירותים אלו עשויים לכלול ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, שיקום ייעודי, מכשור רפואי, ציוד עזר ותרופות.

קצבת נכות

ככל שתאונת העבודה גורמת לנכות ממושכת המונעת מהעובד לעבוד לתקופה ממושכת, ניתן להגיש תביעה לקצבת נכות מעבודה לקבלת פיצוי נוסף.

כמה דגשים חשובים להגשת התביעה

תביעות רבות מספור מוגשות למוסד לביטוח הלאומי והתהליך עשוי להיות ארוך ורצוף מכשולים. כדי לשפר את סיכוייך ולהבטיח הליך מהיר ויעיל ככל הניתן, מומלץ להקפיד על מספר דגשים חשובים.

הגשת תביעה במועד

ככל שנמתין זמן רב יותר, הסיכויים שנצליח למצות את זכויותינו פוחתים. לכן, חשוב לפעול במהירות ולהגיש את התביעה בהקדם.

איסוף חומרים ראייתיים

יש לוודא שרוכזו היטב כל המסמכים הרפואיים והחומרים הראייתיים התומכים בתביעה שלך. גם כאן, תגובה מהירה ויעילה יכולה להשפיע באופן ניכר על סיכויי ההצלחה.

להבטיח תיעוד מסודר של השתלשלות האירועים

בתוך כך, חשוב לדווח בזמן אמת על התאונה למעסיק ולקבל טיפול רפואי מידי על מנת להבטיח שיהיה תיעוד רשמי של האירוע.

תביעת תאונת עבודה ביטוח לאומי – כל התהליך

תהליך הגשת התביעה בגין תאונות עבודה בישראל מתנהל על פי ההנחיות הקפדניות שמתווה המוסד לביטוח לאומי. עובדים שנפגעים במהלך ביצוע תפקידם או במהלך הנסיעה למקום העבודה או ממנו, זכאים לפיצוי כספי ולהטבות רפואיות. אלו התחנות שיהיה עלינו לעבור בדרך להשלמת תהליך התביעה וקבלת הפיצויים.

הגשת טופס התביעה לביטוח לאומי

כדי להתחיל בתהליך התביעה, יש בראש ובראשונה להגיש טופס תביעה לדמי פגיעה למוסד לביטוח לאומי. לטופס יש לצרף "תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה" שניתן לקבל מחדר המיון בבית החולים או מקופת החולים שלך. חשוב להגיש את התביעה תוך תקופה שלא תעלה על שנה ממועד תאונת העבודה. הגשת התביעה מיידית מבטיחה כי זכאות העובד הנפגע לתגמולים נשמרת.

כדי לקבל את התעודה, על העובדים למלא מיידית טופס 250 או טופס 283, בהתאם למצב התעסוקה שלהם, כדי לגשת לטיפול רפואי עבור פציעות עבודה. הגשת טפסים אלו לקופת החולים חיונית לקבלת טיפול רפואי חינם לאחר תאונת עבודה. פעולה מהירה בעניין זה מבטיחה שהנפגע יקבל טיפול רפואי הכרחי ללא כל דיחוי.

צירוף מסמכים נלווים

צירוף האישורים הרלוונטיים לתביעה הוא קריטי למתן ראיות ותמיכה בתוקף תאונת העבודה. יחד עם התביעה יש להגיש את המסמכים הבאים:

  • תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה המסמך מספק פרטים חיוניים על הפגיעה ועל הטיפול הרפואי הראשוני שהתקבל. מדובר במסמך חשוב המשמש כעדות מכרעת לתאונה ולהשפעתה על רווחתו של העובד.
  • אישורי היעדרות ממקום העבודה: במקרים בהם העובד הנפגע לא היה מסוגל לעבוד בשלושת החודשים לאחר התאונה מסיבות שאינן בשליטתו, עליו לספק אישורים המאמתים את היעדרותו בתקופה זו.
  • תלושי שכר: אם לעובד הנפגע היו מספר מעסיקים בשלושת החודשים שלפני תאונת העבודה, עליהם לצרף תלושי שכר מכל המעסיקים באותה תקופה. הדבר יבטיח שהפיצויים ישקפו את מלוא ההכנסה שלהם בשגרה.
  • דו"ח משטרה ומסמכי ביטוח: אם תאונת העבודה נבעה מאירוע תנועה במהלך הנסיעה של העובד בין מקומות העבודה, עליו להגיש העתק מתעודת הביטוח והתביעה שהוגשה למבטחת.

קבלת סיוע משפטי עשויה לעשות הבדל משמעותי

מומלץ ביותר לפנות לעורך דין בעל ניסיון בהגשת תביעת תאונת עבודה ביטוח לאומי. ההכשרה המקצועית והידע של עורך הדין שלך יסייעו לך לנווט במורכבויות התביעה ולהבטיח כי טיעוניך הוצגו באופן רהוט, משכנע ושעולה בקנה אחד עם המגמות החדשניות ביותר בתחום. תהליך התביעה עשוי להיות מרתיע ומורכב, בעיקר במהלך ההחלמה שלך, כאשר משאביך הרגשיים מוגבלים. עורך דין תאונות עבודה מיומן יכול לשפר לאין ערוך את סיכוייך לנהל את התביעה באופן מוצלח ולא פחות חשוב מכך – בראש שקט. עורך הדין יוכל להעניק לך מספר יתרונות משמעותיים במהלך התביעה.

ריכוז יעיל ומדויק של כל המסמכים הנדרשים

עורכי דין תאונות עבודה מנוסים בטיפול בטפסי תביעה ובהבטחת מילוי מדויק של כל המסמכים הדרושים, לרבות אישורים רפואיים ודוחות תאונות, ומצורפים לתביעה. הטפסים הללו עשויים להיות מורכבים למדי להבנה ועבור רובנו, יהיה זה הדבר האחרון שנרצה לעשות כשאנו מחלימים מפציעה קשה. סיוע עורך הדין כאן יכול להבטיח שהדברים יתנהלו במהירות וללא סיבוכים מיותרים.

ייצוג בוועדות רפואיות

כאשר התביעה מחייבת הערכה של הוועדה הרפואית, עורך דין תאונות עבודה יכול לייצג את האינטרסים של העובד הנפגע ולהגיש תביעה משכנעת לגבי גובה הנכות והפיצוי הנדרש. רבים עומדים בפני הוועדה כשהם בודדים במערכה ואינם יודעים כיצד להשיב על שאלותיהם שעשויות לא פעם להלחיץ ולהכשיל. ייעוץ נכון וייצוג מקצועי יכולים לשנות את התמונה באופן דרמטי.

ליווי בערעורים ככל שיידרש

אם תביעה תחילה נדחתה או שהפיצוי המוצע אינו הולם, עורך הדין שלך יוכל להמשיך ולייצג אותך בכל ערעור עתידי ולהמשיך להיאבק עבור הזכויות שלך בערכאות הרלוונטיות.

הכוח שלך מול המוסד לביטוח הלאומי

הגשת תביעת תאונת עבודה ביטוח לאומי היא תהליך מורכב הדורש פעולה מהירה, תיעוד מדויק ועמידה בזמנים. עובדים שנפגעו יכולים לתבוע מגוון רחב של סוגי פיצויים  לרבות דמי פגיעה, קצבאות נכות מעבודה וטיפול רפואי. התהליך עשוי להיות סבוך ולא תמיד נקודת המבט שלנו מאפשרת לנו לתפוס את כל היקף הזכויות המגיעות לנו. ייצוג עורך דין מקצועי ומיומן בעל ניסיון בתחום, תרחיב את הפריזמה שלך באופן משמעותי ותבטיח שתעמוד לרשותך תמיכה מקיפה לכל אורך ההליך.

עו"ד שרונה ברנבוים היא מומחית מובילה בדיני הביטוח הלאומי וליוותה לאורך השנים תובעים רבים שנפגעו מתאונות עבודה. בנחישות, סבלנות ותקשורת פתוחה ושיתופית, נלמד לעומק את נסיבות התיק שלך ונבנה אסטרטגיה משפטית מקיפה שתאפשר לך למצות את כל זכויותיך. עו"ד ברנבוים תסייע לך לרכז את כלל המסמכים הנדרשים, תעניק לך ייעוץ והכוונה למומחים רפואיים לקראת הוועדה הרפואית ותייצג אותך מול הרופאים על מנת לשפר משמעותית את סיכוייך. מול כל תרחיש בדרך, בין אם יידרשו ערעורים, עתירות לבית הדין לעבודה או כל סיוע אחר, יש לך כתובת משפטית מקיפה לכל הצרכים שלך. רוצה לקבל מידע נוסף על השירות ולתאם שיחת ייעוץ? ניתן להשאיר פרטים עוד היום ונחזור אליך בהקדם.

 

שתף את המאמר: