קרן היסוד 26, קריית ביאליק

רשלנות בהזרקה למצח

תביעה: הרופא הזריק למטופלת חומר אגרסיבי וגרם לה שיתוק בפנים

רופא שביצע טיפול אסתטי למטופלת הזריק לה למצח חומר מילוי חזק מדי, בניגוד לפרקטיקה המקובלת. בתביעה שהגישה היא טוענת לנזקים קשים שנגרמו לה: משיתוק וכאבי ראש ועד דיכאון

עורכת דין ומגשרת שרונה ברנבוים

רופא העוסק בהזרקות אסתטיות התרשל במהלך טיפול בחולה והזריק לה למצח חומר אגרסיבי מדי, בניגוד לפרקטיקה המקובלת. כך טוענת המטופלת, בשנות השישים לחייה, בתביעה שהגישה לאחרונה נגד הרופא לבית המשפט.

לטענת המטופלת, מה שהסתבר כנכון לאחר קבלת המידע מהרופא  כי אכן  השתמש בחומר מסוג רדיאס, והזריק אותו למצח. זאת, אף שמדובר בחומר פעיל הנחשב לאגרסיבי, וככזה שהאפקט שלו נמשך לאורך שנים ולא נהוג להזריק למצח, אלא לאזורים שבהם יש די נפח עור למילוי כמו הלחיים.

הרופא לא הציג מסמכים היכן בדיוק הזריק ובאיזו כמות.

"לאחר הטיפול הרגשתי כאבי ראש ותחושה מוזרה של שיתוק", טענה המטופלת. לדבריה, בימים שלאחר ההליך היא החלה להרגיש חוסר תיאבון, ותוך כמה חודשים רזתה 12 ק"ג. לדבריה, בעקבות הטיפול היא החלה להרגיש פחדים, חוסר שמחת חיים ופיתחה דיכאון.

הרופא לא שאל שאלות והזריק את החומר למצח

לפני הטיפול, נהנתה התובעת משגרת חיים שלווה. לא היו לה בעיות רפואיות מיוחדות, והיא עבדה כמטפלת.

ההליך זה שביצעה הלקוחה הינו הפעם הראשונה  שבה ביקשה מטופלת זו  לבצע הזרקה אסתטית, והיא הגיעה אליו מתוך רצון לשפר את מצב העור שלה ולהעלים קמטים במצחה.

הרופא שבו בחרה לטפל בה היה רופא שהוסמך כרופא משפחה, והחל לבצע הזרקות אסתטיות. על פי התביעה שהגישה המטופלת, הרופא לא הסביר לה את הסיכונים הכרוכים בטיפול, לא הזהיר אותה מפני הסכנות הכרוכות ותופעות הלוואי  בהזרקת חומר מסוג  רדיאס.

במקום זאת, בחר הרופא על פי התביעה להיעתר מיד לבקשתה של המטופלת והזריק לה את החומר המדובר במצח במקום בלחיים, בניגוד לפרקטיקה המקובלת. הרופא גם לא שאל את המטופלת באשר למצבה הרפואי, ולא החתים אותה על טופס שבו ביטאה את הסמכתה לביצוע הטיפול.

על פי התביעה, הרופא הודה מאוחר יותר בכך שהזריק למטופלת חומר שלא מקובל להזריק למצח. התנהלות בעייתית זו עלתה גם מחוות דעת שהוצגה במסגרת ההליך של רופא אחר העוסק בתחום האסתטי.

האחרון קבע כי לא מקובל להזריק את החומר רדיאס במצח, מאחר שהעור באזור זה דק ואין בו די נפח, ואילו חומר המילוי הוא מאוד אפקטיבי וחזק.

רשלנות בהזרקה למצח

"שיתוק אחז בי, הרגשתי ניתוק מוזר מהגוף"

זמן קצר לאחר הטיפול, טוענת המטופלת בתביעתה, היא החלה להרגיש תחושות מוזרות. לדבריה, היא חשה שיתוק כללי. "הרגשתי מין ניתוק מוזר מהגוף", סיפרה. היא הרגישה כאבי ראש, חוסר תיאבון ותוך כמה חודשים רזתה 12 ק"ג.

"לא הבנתי מה יש לי, כל התסמינים שהופיעו אצלי גרמו לי להרגיש פחדים", סיפרה התובעת. לדבריה, היא החלה לפתח תחושות של חרדה ודיכאון.

בתביעה שהוגשה כנגד הרופא דורשת ממנו המטופלת לפצות אותה ב-350 אלף שקל על כל הנזקים שנגרמו לה. טענתה המרכזית היא כי הרופא התרשל בכך שהזריק לה את החומר המדובר במצח, בניגוד לפרקטיקה המקובלת.

בנוסף, טוענת המטופלת כי הרופא התרשל בכך שלא סימן באופן מדויק על גבי התרשים המיועד לכך איזו הזרקה בדיוק ביצע והיכן. לטענת המטופלת, קיים קשר סיבתי בין רשלנותו לבין הנזקים שהופיעו אצלה יום או יומיים בלבד לאחר הטיפול.

מה אפשר ללמוד ממקרה זה על טיפולים דומים?

המקרה ממחיש את הצורך לערוך "בדק בית" לפני שמחליטים לבצע הזרקה אסתטית. בדקו שהרופא שאליו אתן פונות הוא לא עוד רופא הפועל בתחום האסתטי, אלא רופא עם ניסיון רב, רצוי רופא עור או פלסטיקאי, שעבר הכשרות רבות  ומשמעותיות.

בין היתר, חשוב לשאול את הרופא כמה שנים הוא מבצע הזרקות, איפה רכש את ההשכלה לביצוע טיפולים אסתטיים, והאם הוא מומחה בתחום. כמו כן, חשוב לברר האם יש תופעות לוואי להליך המדובר, מה הסיכונים שלו, ומה התרחיש הגרוע ביותר שעלול לקרות כתוצאה מההזרקה.

בקרו במרפאה ושאלו את עצמכן האם אתן בטוחות שאתן נמצאות בידיים טובות. אם נדלקות לכן נורות אדומות, חשבו מסלול מחדש ובחנו אלטרנטיבות.

הרופא הנתבע טרם הגיש כתב הגנה.

* הכותבת, המתמחה בתחום דיני הנזיקין, מייצגת את המטופלת בהליך זה

שתף את המאמר: